неділя, 2 квітня 2017 р.

Урок української літератури, 10 клас



Тема. Поема «Мойсей»- одна з вершин творчості Івана Яковича Франка.
Мета: пояснити біблійну основу сюжету, його актуальність для епохи національно визвольних рухів, розкрити алегоричність образу Мойсея;
 розвивати вміння висловлювати власні міркування про майбутнє свого народу, шляхи до нього, дискутувати про це ;
 виховувати почуття національної гідності, активну громадянську позицію.

Тип уроку: урок - дослідження.

Обладнання: портрет Івана Франка, виставка книг,ілюстрації до поеми «Мойсей», карта мандрів Мойсея, мультимедійна презентація.

Методи і прийоми роботи: дослідницька робота, усна розповідь учнів, метод «Мікрофон», виразне читання поезій, бесіда.


Випереджальне завдання: ознайомитися з поемою І.Франка «Мойсей», історією написання ; підготувати розповідь про неї; виразно читати пролог, уривки з твору; підготувати мультимедійну презентацію «Мойсей».

                                   «Мойсей» Франка – це заповіт українському народові.
О.Білецький
Воздвигне Вкраїна свойого Мойсея.
П.Тичина



Хід уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Активізація опорних знань.
Запитання до учнів.
  1. Які зразки громадянської лірики І.Франка ми вивчали на попередньому уроці?
  2. Якими почуттями наповнені рядки з вірша «Декадент»:
…Я син народу,
Що вгору йде, хоч був запертий в льох.
Мій поклик праця, щастя і свобода…
  1. Який провідний мотив вірша І.Я.Франка «Розвивайся ти, високий дубе»?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

      Справді, віра у могутню,  вільну Україну, у щасливе майбутнє українців на рідній землі, боротьба за кращу долю є лейтмотивом творчості І. Франка. 
      Поет вірив у свій народ.  Сила віри, надія надихали на боротьбу за незалежну Україну. Та чи є українці сьогодні єдиною, могутньою і щасливою нацією, як про це мріяв Франко? Спробуємо відповісти на це запитання, знайомлячись  із змістом поеми І.Я.Франка «Мойсей» на сьогоднішньому уроці.

Оголошення теми і мети уроку.
Тема.Поема «Мойсей»- одна з вершин творчості Івана Яковича Франка.
Проблемні запитання і завдання
Ø  Прочитати й у ході уроку осмислити думку Мікулаша Неврлія: "Перенісши біблійний сюжет на рідний грунт, Франко створив багатопроблемний філософський твір, який сягає корінням історичної долі українського народу, зачерпнувши при цьому страдницької долі свого геніального творця ".
Ø  Як жити українцям?
Ø  Якими шляхами йти до щастя?
Ø  Яким вождям довіряти свою долю?
Записати в зошити
Тема: "Основною темою поеми я зробив смерть Мойсея як пророка, не признаного своїм народом. Ця тема в такій формі не біблійна, а моя власна, хоч і основана на біблійнім оповіданні".
І.Франко
Проблематика:

>вождь і суспільство;
>митець і суспільство;
>людина і суспільство;
>добро і зло;
>воля і рабство;
>матеріальне і духовне;
>юрба і народ;
>самотність і натовп;
>мрії і дійсність;
>сумніви і віра;
>людина в історії.

Ідея: "Вірю в силу духа і в день воскресний твойого повстання."
І.Франко

 (робота з епіграфом.)  Прочитайте ці рядки, а в кінці уроку дайте відповідь на запитання:
«Чи  дійсно  поема «Мойсей»- заповіт українському народові?»



ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Учитель. Сергій Єфремов в «Історії українського письменства» писав: «І між ліричними поезіями, і між белетристичними та публіцистичними творами Франка, і між його поемами чимало знайдеться таких, що на довгі часи переживуть самого автора. Таким твором є поема «Мойсей».
Хто такий Мойсей? Чому так часто художники, скульптори, музиканти, письменники зверталися й звертаються до цієї постаті? Щоб пригадати, переглянемо презентацію учня і послухаємо його коментар.

Випереджувальне завдання. Усне повідомлення і презентація «Мойсей – біблійний пророк».
    Мойсей народився рабом у Єгипті. Один із фараонів наказав убивати кожного новонародженого єврейського хлопчика. Мати Мойсея доручила своє дитя Божій опіці: спочатку переховувала, а потім сплела з очерету невеличкий кошик, поклала туди сина й віднесла до річки Ніл.
      Знайшла його там дочка фараона, назвала Мойсеєм, що означає «витягнений із води» .  Якось він був свідком, як наглядач бив раба-єврея. Мойсей убив наглядача, а сам утік з Єгипту. Він одружився і пас  стадо овець свого тестя. 
       Сорокарічний Мойсей  пас стадо і побачив перед собою кущ, що палав і не згорав. Коли підійшов ближче – почув голос: « Я Бог батька твого… Я справді бачив біду свого народу, що в Єгипті, і почув його зойк перед його гнобителями, бо пізнав я Болі його… А тепер іди ж, я пошлю тебе до фараона, і виведи з Єгипту народ Мій… Я буду з тобою». (Друга Книга Мойсеєва, Книга Вихід 3:12).
      Тільки після 10 кар, які Бог  послав на Єгипет, фараон дозволив Мойсеєві вивести  євреїв з неволі. Проте невдовзі передумав і переслідував ізраїльтян до Червоного моря. За наказом  Божим Мойсей підняв над морем свою палицю і воно розступилося. Ізраїльтяни перейшли через море, а військо фараона поглинула вода. 
      Через три місяці мандрівники прийшли до  гори Синай. Тут Бог відкрив Мойсею свій Закон і дав йому 10 заповідей .
      Сорок років блукав зі своїм народом Мойсей по пустелі, учив і картав за непослух, як батько.  Довів євреїв до границі Землі Обітованої, але народ забув, що він покликаний Богом і зневірився.
     Мойсей піднявся на гору Нево, щоб молитися. Там Бог показав йому землі Палестини , в які увійшов народ та не ввійшов туди їх вождь.
      У віці 120 років помер пророк Мойсей на горі Нево.

     У 1905 році Іван Якович написав твір «Мойсей». Образ пророка сформувався у Франка після відвідин Італії та знайомства зі статуєю Мойсея Мікеланджело Буонаротті.  Підтвердження цього факту є словесний портрет пророка І.Франка у поемі «Мойсей» (демонструю статую Мойсея та портрет вождя із поеми «Мойсей І.Франка).
      Проте ідея написати про вождя євреїв виникла значно раніше. Про це свідчать слова поета: « Ідея відбудови єврейської держави мене зацікавила, оскільки є вона начебто рідною сестрою нашої української ідеї відродження української держави».

Бесіда з учнями
-                    Якою була Україна в ті часи?
Орієнтовна відповідь учня:
Україна поділена між двома великими імперіями: Росією та Австро-Угорщиною. Українці жили на своїй землі, але  не були вільними, не мали власної держави.
          Отже, не випадково звернувся Франко до образу Мойсея, до історії про те, як євреї 40 років йшли до своєї держави, адже українці століттями блукали  пустелею бездержавності.    Поет   порівнює ізраїльський та український народи, їхню боротьбу за звільнення , показує   роль поводиря  у цій боротьбі .

Звучить музика Бетховена, учень виразно читає пролог до поеми "Мойсей".

Робота над змістом твору
-    Як визначив тему поеми «Мойсей» її автор?
-    Які жанрові особливості твору «Мойсей»?
-    Що є характерним для композиції поеми?
-  Особливості сюжету твору.
-    Які  основні риси неоромантизму. Чи є поема «Мойсей» неоромантичним твором?
-  Яка проблема є основоположною в поемі?
- Чи  є ця проблема актуальною для українців у наш час?
v     Робота над тезами статті Уласа Самчука "Нарід чи чернь?" (1941).
1.Хто ми? Нарід чи чернь? Нація чи маса?.. Організована, свідома, вигранена збірна одиниця без'язиких і безликих постатей?
2....не переконані внутрішньо, що весь той людський матеріал...вповні заслуговує на назву нарід. З жалем стверджуємо, що величезна маса живих людиноподібних істот не розуміє і не усвідомлює в собі двох дуже важливих і основних елементів: людську гідність і національну свідомість.
3.Почувати себе людиною, почувати себе свідомим у всіх своїх вчинках - ось основна заповідь людини-європейця. Зламати цю заповідь - значить зламати самих себе, це значить втратити основний стрижень буття, це значить перекреслити своє моральне обличчя.
4.Національна свідомість - це перша передумова широкої, свідомої і творчої чинності взагалі. Денаціоналізована людина не може сильною, не може мати міцного морального хребта, не може бути повним характером.
5....Не все одно, хто як говорить, яким богам молиться, які книжки читає... А коли - все одно, це значить, що ми не нарід, не якась спільна історична збірна сила, а невиразна юрба, сіра маса, вічно принижена без всяких ідеалів чернь.

Аналіз поеми.
Із тривалих і важких сорокарічних Мойсеєвих мандрів арабською пустелею Франко взяв лише фінальну частину епопеї, коли ізраїльтяни наблизилися до заповітного краю Палестини. Ізраїльтяни втомилися чекати, збайдужіли.
- Як характеризує євреїв автор?
("кочовисько ледаче", "глупа отара", "напівсонні батьки", "сліпців покоління", "нетямучі раби").



Чого вони прагнуть?
Кому вони вірять?


Чи дійсно були вагомі причини, аби не шукати землі обітованої?
Аргументуйте або заперечте Датанове припущення, що євреї, зростаючи кількісно, в майбутньому могли б скинути з себе єгипетське ярмо.

Фараон ніколи не допустив би демографічного сплеску єврейства. Саме з цієї причини він видав наказ про знищення єврейських первородків-хлопчиків; рабство не об'єднує, а розділяє людей, робить їх дріб'язковими й егоїстичними, насаджує комплекси меншовартості, позбавляє вищої мети, здатності піти на жертву заради неї.
Як назвати євреїв, що піддалися на обіцянки Датана і Авірона - народ чи юрба? Чому?
Що означає поняття "психологія юрби"?
-Чи спроможна юрба без поводиря будувати своє майбутнє?
-Чи може юрба піднятися до рівня пророків своїх?
-Чи звучать слова, подібні до Датованих і Авіронових, в наш час?
-Чи відчуває юрба докори сумління?
(ні, тільки страх, бо колективних докорів сумління не буває) "... щоб у сю хвилю не закляв нас пророк», бо клятьба мала дивну силу.
  Народ, який кидає у своїх пророків каміння, не має права на щасливе майбутнє.
 Казка про терен

- З якою метою автор вводить легенду про терен?
-Якими рисами характеру повинна бути наділена людина, яка бере на себе відповідальність за долю інших?
"Щоб і захист нам з нього, і честь, І нація, й підмога. Щоб і пан наш він був, і слуга, І мета, і дорога "
"Щоб він був мов світило у тьмі, Мов скарбник його слова ".
Обраний Богом народ відзначається здатністю до боротьби за існування. Йому треба не втрачати силу і мужність, щоб іти "на безмежну мандрівку життя", щоб увійти "в далеку будуччину".

Ø  Зустріч пророка з дітьми
-Які дитячі ігри видаються батькам дивовижними? (зводять піщані міста)
-Чи вчив Мойсей дітей милосердю? (Навести цитати)
-До чого прагне підготувати дітей?
Не гасіте ж свято огню, Щоб як поклик настане, Ви могли щиросердно сказать: "Яготовий, о пане!"
Мойсей не скаламучує чисті дитячі душі повідомленням про безбожний вчинок їхніх батьків, однак тут виразно звучить застереження сучасникам і прийдешнім поколінням про те, що за злочини батьків розплачуватимуться діти.
...буде мстити Єгова на вас на правнуках ваших..."




-Чого Мойсей - людина одержима, сильна духом, впевнена у своїх силах - піддався сумнівам. Що мучило його? Навести цитати з поеми.
(нарікання людей на труднощі життя змусило його ще раз замислитися над своїми діями і словами)
"...може, я заповіти твої Не справляв, як повинен? ".
   Сумніватися - це добре чи погано?
(Тільки люди недалекоглядні, самовпевнені ні в чому не сумніваються. Мудрець же шукає підтвердження істині, а тому й сумнівається, нащупуючи правильний шлях).
-У чому звинувачує Мойсея Азазель, і чи поділяєте ви ці звинувачення? (XIII розділ)
-Які зміни відбулися в психології людей?
-Що означає бути частиною народу?
" ...в рух має вносить кажда душ частку свойого льоту... "
-Хто такий Єгошуа?
("князь конюхів" виступає продовжувачем справи старого пророка, його історичної місії, виявляючи високі прагнення і здібність повести народ до берегів Йордану, у майбутню Вітчизну. Але водночас із спорідненістю помислів і прагнень двох проводирів вони істотно відрізняються характерами й здатністю до практичних дій. На відміну від Мойсея, Єгошуя не вдається до рефлексій (суперечливих роздумів), властивих Мойсееві. Характер Єгошуї рішучіший, героїчний. Він відважно закликає громаду: "До походу! До зброї!".

V. Закріплення матеріалу.
Підсумовуюча бесіда
! Повернутися до проблемних запитань
1.На якому шляху до омріяної свободи, на вашу думку, перебуває наш народ сьогодні?
2.Які моральні й духовні цінності повинні, на вашу думку, мати сьогоднішні поводирі нації, українські державотворці?
3.Які слова сказав би Мойсей сьогоднішнім українцям?
4.Знайти в тексті цитату, яка перегукується зі словами І.Франка: "Скрізь і завжди у мене була провідна думка - служити інтересам свого народу і загальнолюдським поступовим ідеям. Тим двом провідним я, здається, не споневірюся, доки мого життя. "
Все, що мав у житті, він віддав
Для одної ідеї,
І горів, і яснів, і страждав,
І трудився для неї.
5. Чим близький образ Мойсея образу І. Франка?



Учитель .Поема Франка – видатний твір світової літератури, тому що
-         у поемі письменник показав народ як творця і рушійну силу в розвитку історії;
-         через весь твір проводиться ідея могутності й незламності народу;
-         своєю високохудожньою майстерністю, ліризмом і динамічністю образів вона займає почесне місце в скарбниці кращих надбань світової літератури;
-         не лише українські. А й зарубіжні критики схвально відгукувалися на появу «Мойсея». Ще за життя Франка вона була перекладена польською, російською і німецькою мовою, а сьогодні дев’ять іншомовних перекладів;
-         читача будь-якої національності приваблюють ідеали людяності, свободи, добра, справедливості;
-         особливо ж цінною є ідея утвердження права народу на незалежність, на свою державу;
-         у поемі «Мойсей» Франко закликає своїх сучасників і нащадків до духовної єдності в боротьбі за національне й державне відродження української нації.

VI. Рефлексія.  Підсумок  уроку.

 «Мікрофон»
-Що нового дізналися на уроці?
- Що вам на уроці найбільше сподобалось?
- Що не вдалося?
- Чи досягли ми поставленої на початку уроку мети?


VІI.Оцінювання
VІІI. Домашнє завдання:
-         написати твір на тему «Кого я бачу сучасним Мойсеєм»;
-         скласти цитатний план до прологу;
-         характеристика образу Мойсея(цитати).

Слово - епілог вчителя.

Вивчаймо творчість Франка. Це твори вищого ґатунку, це наше джерело правди, духовності, взірець стійкості духу людського, це наша гордість. Франко все своє життя безостанку, віддав, як і Мойсей, людині. « Я без вибору став твій слуга
                              Лиш з любові та туги……»
Тож переосмисліть історію, переосмисліть своє життя, очистіть душі свої – і тоді перед кожним із вас відкриється ясна зоря майбуття.

Немає коментарів:

Дописати коментар