неділя, 2 квітня 2017 р.

Урок української літератури, 7 клас



Тема. Ліна Костенко «Кольорові миші». Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту. Умовна, вигадана ситуація. Образ дівчинки Анни.
Мета: допомогти учням зрозуміти суть поезії «Кольорові миші» - зіткнення неповторності та стандарту; розвивати уяву, образне мислення, уміння висловлювати власні думки й почуття з приводу прочитаного, аналізувати поетичні твори; виховувати прагнення до розвитку власної особистості, толерантність, естетичний смак.
Обладнання: підручник, портрет письменниці, презентація, дидактичний  матеріал.
Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Хід уроку
Можна жить, а можна існувати,
Можна думать — можна повторять,
Та не можуть душу зігрівати,
Ті, що не палають, не горять.
В. Симоненко



І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

II. Перевірка домашнього завдання
На минулому уроці ми вивчали творчість української поетеси Ліни Костенко. А давайте пригадаємо, що ви знаєте про цю поетесу?
Ліна Костенко дуже любить природу рідного краю. Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь, про що розповідається в одному з віршів поетеси.
Він скрізь: у полі і в саду,
А в дім не попаде.
І я тоді лиш з дому йду,
Коли вже він не йде. (Дощ)
Виразне читання твору
Ідейно-тематичний аналіз вірша, визначення художніх засобів.
Тема: зображення змін у природі внаслідок дощу, який її оновив і омолодив.
Ідея: уславлення дощу як життєдайної, цілющої сили.
Основна думка: необхідність дощу як головної умови для розвитку природи.
Художні засоби «Дощ полив…» 
• Метафори: «дощ полив», «струшується сад», «розсипана квасолька доганяє», «все блищить»; Метафора - це перенесення назви з одних предметів, явищ, дій, ознак на інші на основі подібності між ними. Наприклад: вушко чашки, голівка часнику, ріка спогадів, вогонь почуттів, час біжить, сонце усміхається, ліс спить
• Порівняння: «струшується сад, як парасолька»;
 • Епітети: «порожній шлях», «мокрі ниви».
Треба володіти великою фантазією та художньою майстерністю, щоб дощ заблищав новими, полив’яними барвами, щоб побачити, як «дідок кропив’яний» визбирує блискавки в траві, а череда корів удалині здалася розсипаною квасолькою. Прекрасна пейзажна картина Л. Костенко допомагає по-новому побачити звичайні речі, відчути красу кожного дня, навіть дощового.
-  Навіщо потрібен дощ?
-  Яке враження у вас залишилося від поезій «Дощ полив»?
-  Чим особливий, незвичайний цей твір?
-  (У них поєднується уявне, фантастичне і реальне)  А чи буває таке в житті?
-  Підтвердженням цього є слова відомого вченого,  лікаря Миколи Пирогова, який сказав: «Усе високе і прекрасне в нашому житті, науці і мистецтві створено розумом за допомогою фантазії, і багато чого фантазією за допомогою розуму».
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми уроку
1.                      Слово вчителя
«Поезія – це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі». Часто спадають на думку ці слова Ліни Костенко, коли відкриваєш для себе новий поетичний твір. А якщо знайомишся з  віршами самої шістдесятниці, ці рядки звучать актуально завжди. Тож і сьогодні ми продовжуємо пізнавати багатий поетичний світ Ліни Костенко через вірш «Кольорові миші». Запишіть тему уроку.

  Світ такий, яким його хочуть бачити. Для одних він сірий, нудний, нецікавий, для інших – різнобарвний, сповнений таємниць і несподіванок. Дівчинка Анна вміла перетворювати купу сухого листя на кольорових мишок і показувати те диво іншим. За це її судив середньовічний суд. Цікаво, а за наших часів такі суди відбуваються?  Ми з вами  дізнаємось про все це, опрацювавши поезію Л.Костенко «Кольорові миші».
Чи не видалася вам дивною назва поезії? Доберіть іменники до слова кольоровий і означення до слова миші
 Кольоровий олівець, телевізор…
Миші сірі, волохаті, верескливі…
      Познайомившись із віршем Л.Костенко, ми переконаємося, що оці зазвичай сірі, волохаті, верескливі миші стануть такими привабливими, добрими, цікавими.

IV Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
А) Учні прослуховують поезію (читає вчитель)
Б) Словникова робота. Незнайомі слова висвітлюються на мультимедійній дошці.
Цебто – тобто.
Ладом – так,  як треба.
Недоквас – недоквашене.
 Жужмом – купою.
Збити з пуття – збити з правильного шляху.
Мантія – судейська широка накидка чорного кольору.
Гарантія – зобов’язання щодо виконання угоди; забезпечення, порука.
Стандарт – зразок, модель, еталон, який стає мірилом для інших подібних об’єктів.

В)  Обмін враженнями щодо прочитаного, евристична бесіда, робота з текстом.
-Коли відбуваються події? Знайдіть це в тексті.
-Чи могло бути таке насправді? Згадайте історію.
-Чим у ті часи розважали юрму?
-  Яка пора року зображена у вірші? Які художні деталі на це вказують? Чи випадково це?
-  Чи передає пейзаж настрій твору?
-Що саме трапилося у Вишогороді?
-Скільки саме років було дівчинці?
-Що ж зробила Ганна? Які докази злочину надав сусід?
-  Чому, на вашу думку, сусід так розсердився на дівчинку? Що найбільше його дратує?
-Чому син і дочки гралися з дівчинкою? (Бо вона була уважною до них, віддавала тепло душі.)
-Які запитання поставив суддя позивачеві?
-Що найбільше дратувало сусіда?
-  Події, зображені у вірші, реальні чи фантастичні? Доведіть це.
-         Чому саме осінь зображена у творі? (як контраст сірому, протиставлення)
-          - Один із префіксів іншомовного походження, який запозичила  українська мова, має значення «проти». Назвіть його.(анти-)
-         - Саме він використаний у новому для вас літературному терміну – антитеза.
-         ( Антитеза – це явище протиставлення обставин, композиційних елементів, людських характерів)
-          - Хто з героїв твору протиставляється один одному?
-         У якому із цих значень вживає Ліна Костенко слово сірий?
-         С т а н д а р т – щось позбавлене індивідуальних особливостей, оригінальності.
-         І н д и в і д у а л ь н і с т ь – здатність вирізнитися з-поміж інших чимось особливим, оригінальним.
-         Як називається цей художній засіб?
-         А чи знаєте ви якісь фразеологізми з цим словом?
-         Про кого кажуть «Сіра миша»?
-         Що означає вираз «біла ворона»? (не така, як всі)
-         Крім епітетів, у вірші є інші художні засоби. Один із них – символ.
Символ – (грецьк. symbolon  умовний знак, натяк) – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, наприклад: троянда – символ кохання; гілка каштана – символ Києва і т. п. Символом чого можна вважати сусіда ?
-         (Обмеженості світогляду, примітивності тощо.)
-         А кольорових мишей?
-         (Вміння помічати і творити прекрасне у щоденному житті) Кольорові миші – символ краси, вміння бачити незвичайне в буденному.
-         А яке символічне значення втілює поетеса в образі кольорового кота?
-         (Мабуть, це якесь диво, що врятувало дівчинку від покарання.)
-         У чому незвичайність образу дівчинки Анни? Чому Анна  особлива дівчинка?
-         Підберіть епітети до характеристики дівчинки.
-         ( Незвичайна, обдарована, талановита…)
-         Яку кінцівку має вірш - щасливу чи трагічну? Чому ви так гадаєте? А хто ж у кінці сірість переміг?
-         Про що цей вірш? (Про оригінальний підхід до сприйняття дійсності, про нестандартність мислення, про творчу уяву…)
-         Яка головна думка вірша?
-         (Дивовижне завжди з нами поруч, варто лише розгледіти його серед сірості та буденності життя)
-         У чому полягає, на вашу думку, головний конфлікт твору?
-         А чи можна вважати, що  конфлікт, зображений у поезії, це конфлікт між дорослими та дітьми? (Адже Анна – десятирічна дівчинка, а сусід і суддя – дорослі).
-         Якщо так, то чим у такому випадку відрізняється світ дітей від світу дорослих?
-         Які дві сили ведуть боротьбу у вірші? Яка перемагає? Чому?
-         Чи маємо ми право бути сірими? Чому?

-         V. Систематизаційно-узагальнюючий етап
-         1.Синтез думок.
-         - Через який алегоричний образ ми спостерігали неповторність Анни?
-         - Чому саме мишей авторка зробила кольоровими? (навіть в сірому Ліна Костенко побачила оригінальність, неповторність)
-         - Чому ніхто з героїв твору не захистив Анни?
-         - На чиєму боці Ліна Костенко? Чи захистила вона свою героїню? (образ кольорового кота)
-         - Яка головна думка поезії? (слід бути неповторною особистістю, прагнути самовдосконалюватися, самостверджуватися, розвивати творчу уяву, толерантно ставитися до всіх).
-         - Кому легше жити: Аннам, яких не завжди розуміють, чи сусідам?
-   

Аналіз образів.
 - Які персонажі є головними?
 - За якими рисами вдачі їх можна протиставити одне одному?

      Визначте тему й основну думку поезії. Запишіть їх.
     Тема:
    Зіткнення неповторності та стандарту.
    Зображення дівчинки, яку несправедливо      засудили.
Ідея:
     Бажання автора, щоб Анну виправдали.
  Віра в перемогу над сірістю та приземленістю.

Письмові завдання

1.Сіре та яскраве.  Зіткнулися неповторність і буденність, оригінальність і стандарт, індивідуальність і сірість. Запишіть у зошити і з’єднайте стрілочками ознаки, притаманні сусідові і притаманні Анні.
Неповторність
Анна
Буденність
Стандарт
Оригінальність
Сусід
Індивідуальність
Сірість
 

2. Скласти таблицю «Добро –зло» за віршем «Кольорові миші»
                                         
                       Добро
                          Зло


                                      
3. Скласти асоціативний кущ до образу Анни


Хвилинка творчості
У поетичних рядках замість вжитих автором слів у дужках подано кілька синонімів. Спробуйте швидко і правильно відновити вжите автором слово.
              Мережиться між травами (ручай, джерело, струмок),
              Рясна калина (кетягами, китицями, гронами) (червоніє, багриться, багровіє).
              ( Лине, пливе, тягнеться) туман, білявий, як димок.
              Долина (самоцвітами,діамантами, коштовностями) іскриться.

 Інтерактивна вправа «Міні-диспут»
Як ви гадаєте, погано чи добре бути «білою вороною»? Свої твердження доведіть.
V Підсумки уроку, оцінювання результатів роботи учнів.
2.Оцінювання учнів
Хвилина релаксації.
Звучить у запису пісня «Неповторність» у виконанні Оксани Білозір.
- З яким образом поезії асоціюється вона? Чому?
VII .Домашнє завдання
1.                     Виразно читати поезію Л.Костенко «Кольорові миші».
2. Написати твір на тему: «Неповторна людина в моєму житті» або уявіть собі, що вас запросили виступити у суді над Анною у ролі захисника.  Пофантазуйте і напишіть коротеньку промову на захист своєї підзахисної.

2 коментарі:

  1. Дякую за чудову роботу. Одна з кращих розробок в Інтернеті за цим твором.

    ВідповістиВидалити
  2. Помогите пожалуйста мне нужно порівняння"Кольорові миші"

    ВідповістиВидалити